Freitag, 22. November 2013

Her et lille eksempel på hvad børn kan lære i naturen og hvordan man kan støtte dem

Handleplan for: Leg i naturen i Dagplejen

Leg i naturen styrker hele barnets udvikling og giver det erfa-ringer, som det kan gøre brug af i andre sammenhænge senere.
Mål

 At barnet får oplevelser og erfaringer med kropslig for-måen.

 At barnet oplever lyst og glæde ved at deltage i motori-ske aktiviteter.

 At barnet oplever et socialt fællesskab omkring naturen.

 At barnet får læren om naturen, dyrene og årstidernes skiften.

 At barnet får mulighed for at fordybe sig.

 At give barnet læren gennem forskellige sansemæssige oplevelser og stimuli.

 At barnet oplever sig set, hørt og forstået.

 At barnet lærer at navngive nogle af de forskellige natur-fænomener, som f.eks. grene, blade, græs, træer.


Inklusionsperspektivet
Barnet inkluderes i et socialt fællesskab gennem leg i naturen.


Tiltag og fokusområde
Med udgangspunkt i Kompetencehjulet og læreplanstemaerne arbejdes med mangeartede aktiviteter, som giver børnene mu-lighed for læring og udvikling.
Børn med behov for en særlig indsats, tilbydes specielt tilrette-lagte aktiviteter.
Det betyder, at der arbejdes systematisk med leg i naturen gennem:

 Dagligdagens handlinger: leg i haven, tur i skoven eller gåtur, hvor formålet ikke er at nå fra a til b, men de stop undervejs der er drevet af nysgerrighed og lyst til at ud-forske.

 Materialer fra naturen indsamles og studeres. Der tales om dem og de vises frem til forældrene.

 Sanglege, bøger om naturen, rim og remser samt sange der omhandler oplevelser i naturen. Der sættes ord på oplevelserne.

 Dagplejeren understøtter børnene ved at udvise begej-string og engagement.

 Dagplejeren anerkender barnets følelser, når udfordrin-ger føles nye og uovervindelige. ”Jeg kan se, du ser ban-ge ud. Skal vi sammen prøve at gå på line på træstam-men?”

 Mad medbringes på ture, spises i haven eller laves evt. på bål.
Dagplejeren planlægger emneforløb med udgangspunkt i natu-ren. Desuden foregår spontan leg i haven.
Der udarbejdes dokumentation af læreplaner hvorved det sik-res, at dagplejeren er bevidst om mål, handlinger og egen rolle.


Tegn
 Barnet inkluderes i fællesskabet og bliver naturligt en del af de lege der foregår.

 Barnet passer på naturen og lærer at begå sig i den.

 Barnet viser en større viden om naturen ved f.eks. at navngive de forskellige naturmaterialer.

 Barnet viser en god motorisk sikkerhed og udviser glæ-de, spontanitet og nysgerrighed ved at færdes i naturen sammen med de andre børn.


Evaluering
Den enkelte dagplejer evaluerer og tilpasser løbende egen prak-sis i forhold til leg i naturen.
På tilsyn evaluerer dagplejepædagogen i fællesskab med dag-plejeren dokumentationerne og praksis. Ud fra dette kan nye tiltag iværksættes ved behov.
Ved evalueringen tages udgangspunkt i følgende spørgsmål:

 Hvad har været fremmende for målopfyldelsen?

 Hvad har været hæmmende for målopfyldelsen?

 Hvilke nye tiltag iværksættes på baggrund af evaluerin-gen?

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen